پایان نامه مقایسه سرسختی روانشناختی هیجان خواهی و سبک های مقابله با استرس در دانش آموزان عادی و دانش آموزان دارای اعتیاد به اینترنت در شهر ممسنی

بی شک اینترنت پیشتاز انقلاب صنعتی جدید است، رشد روزافزون اینترنت اهمیت و فواید غیرانکاری دارد. امروزه استفاده از اینترنت جزء سبک زندگی دانش آموزان شده است و در زمینه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربردهای فراوان اینترنت و جذابیت‌های آن در سال‌های اخیر باعث ظهور پدیده‌ای با عنوان اعتیاد به اینترنت شده است. اعتیاد به اینترنت و جذابیت های آن در سال های اخیر باعث ظهور پدیده ای به نام «اعتیاد به اینترنت  » شده است . اعتیاد به اینترنت با عباراتی نظیر اختلال ناشی از استفاده بیش از حد از اینترنت یا استفاده نامعقول و بیمار گونه از اینترنت تعریف می شود . گاهی از این اختلال با عنوان « اختلال اعتیاد به اینترنت » یا « اعتیاد مجازی » نیز نام برده می شود . اعتیاد به اینترنت شامل اعتیاد به اتاق های گپ ، هرزه نگاری و قمار آنلاین است که می تواند زمینه تخریب سلامت روابط ، احساسات و در نهایت روح و روان افراد را فراهم نماید ( فلاح مهنه، ۱۳۸۶) .


رابطه بین شخصیت و اعتیاد رابطه‌ای متقابل است. یعنی اینکه فرد به علت وضع خاص شخصیتی، نیازها، شکست‌ها، ناتوانی در برخورد با مسائل، ناکامی در زندگی، عدم ثبات عاطفی و مواردی مانند آن به اعتیاد روی می‌آورد و اعتیاد نیز به نوبه خود موجب از بین رفتن انسجام روانی و هیجانی شخص شده و بدین ترتیب بین اعتیاد و شخصیت دور باطلی ایجاد می‌شود که مبارزه با آن مستلزم تغییر شرایط بیرونی و درونی، یعنی ایجاد اراده محکم و قوی است (احمدوند، ۱۳۷۴). اعتیاد به اینترنت علایمی شبیه سایر اعتیادها دارد ( سرخوشی، افزایش نیاز و میزان استفاده ، اختلالات ذهنی ) و بر اساس معیارهای راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی انجمن روانپزشکی  (DSM-IV ) جزء اختلالات پاتولوژیک دسته بندی می شود ( شاو و بلاک  ، ۲۰۰۸ ) . اینترنت به خودی خود ابزاری بی ضرر است اما استفاده بیش از حد و نادرست از آن ، خطر اعتیاد به اینترنت را بدنبال دارد که این پدیده مشکل عمده ای را برای بهداشت روانی جامعه ایجاد کرده است ( صارمی و امید وار ، ۱۳۸۱ ) .

 

پایان نامه کاملا تخصصی و جدید

پایان­ نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی

کلید واژه:

دانش آموزان عادی, دانش آموزان دارای اعتیاد به اینترنت , سرسختی روانشناختی ،هیجان خواهی و سبک های مقابله با استرس.

 

فهرست مطالب

چکیده

  1. فصل اول
    کلیات پژوهش
    -۱-۱مقدمه
    ۱-۲-بیان مسأله
    ۱-۳- اهمیت و ضرورت پژوهش
    ۱-۴-اهداف پژوهش
    ۱-۵- سوالات پژوهش
    ۱-۶- فرضیه‏های پژوهش
    ۱-۷- تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش
  2. فصل دوم
    ادبیات و پیشینه پژوهش
    ۲-۱-۱ تاریخچه اعتیاد به اینترنت
    ۲-۱-۲- طبقه بندی و ویژگی های بالینی
    ۲-۱-۲- ملاک های تشخیصی اعتیاد به اینترنت
    ۲-۱-۴- همه گیر شناسی اعتیاد به اینترنت
    ۲-۱-۵- نشانه های ( علایم خطر ) اعتیاد به اینترنت در دانشجویان
    ۲-۲- سرسختی روان‌شناختی
    ۲-۲-۲- رابطه سرسختی روان شناختی و راهبردهای مقابله با استرس
    ۲-۲-۳- سرسختی روان شناختی و متغیرهای جمعیت‌شناختی
    ۲-۳- هیجان خواهی
    ۲-۳-۱- تعریف هیجان خواهی
    ۲-۳-۲- ویژگی‌های هیجان‌خواهی
    ۲-۳-۳- هیجان‌خواهی و سوء مصرف مواد
    ۲-۳-۴- هیجان خواهی و رفتار ضد اجتماعی
    ۲-۳-۵- رابطه هیجان‌خواهی با سن و جنس
    ۲-۴- نقش استرس و مقابله در بهداشت روانی
    ۲-۴-۱- استرس
    ۲-۴-۲- مقابله با استرس
    ۲-۴-۳- نظریه‌های مقابله با استرس
    ۲-۴-۳-۱- نظریه لازاروس و فولکمن
    ۲-۴-۳-۲- نظریه مگداآرنولد
    ۲-۴-۱- راهکارهای مقابله‌ای کارآمد
    ۲-۴-۴-۱ حمایت اجتماعی
    ۲-۴-۴-۲- ویژگی‌های شخصیتی
    ۲-۴-۵- راهکارهای مقابله‌ای ناکارآمد
    ۲-۴-۵-۱- عدم درگیری رفتاری
    ۲-۴-۵-۲- عدم درگیری ذهنی
    ۲-۴-۵-۴- سرزنش خود
    ۲-۴-۵-۵- استفاده از مکانیزم‌های دفاعی
    ۲-۴-۶- مطالعات انجام شده در رابطه با متغیرهای پژوهش
    ۲-۴-۶-۱- پژوهش‌های انجام شده در ایران
    ۲-۴-۶-۲- پژوهش های انجام شده در خارج از کشور
  3. فصل سوم
    روش پژوهش
    ۳-۱- روش پژوهش
    ۳-۲- جامعه آماری، نمونه مورد مشاهده و روش نمونه‌گیری
    ۳-۴- ابزارهای پژوهش
    ۳-۴-۱-پرسشنامه زمینه‌یابی دیدگاههای شخصی(PVS)
    3-4-2- مقیاس هیجان خواهی آرنت (AISS)
    3-4-3- پرسشنامه شیوه‌های مقابله با استرس موس و بلینگز
  4. فصل چهارم
    تجزیه و تحلیل آماری
    ۴- ۱- توصیف نمونه و پردازش اطلاعات به¬دست¬آمده
    جدول (۱-۴): آماره¬های توصیفی مربوط به درآمد خانوار  گروه نمونه
    جدول(۴-۲): توزیع فراوانی  گروه نمونه  بر حسب میزان تحصیلات والدین
    جدول(۴-۳): توزیع فراوانی  گروه نمونه  بر حسب محل تولد
    ۴-۲- یافته های مربوط به متغیرهای تحقیق
    ۴- ۳- ۱- نتایج مربوط به آزمون فرضیه¬های تحقیق
    جدول ۴-۴- آزمون t مستقل برای  سرسختی روان شناختی در دانش آموزان معتاد به اینترنت و دانش آموزان عادی
    جدول ۴-۵- آزمون t مستقل برای  هیجان خواهی در دانش آموزان معتاد به اینترنت و دانش آموزان عادی
  5. فصل پنجم
    بحث و نتیجه گیری
    ۵-۱- تبیین یافته‌های مربوط به فرضیه‌های پژوهش
    ۵-۲- محدودیت‌های پژوهش
    ۵-۳- پیشنهادات پژوهشی
    منابع

 

توجه داشته باشید بعد از خرید لینک دانلود فعال میشود و یک نسخه هم به ایمیل شما فرستاده میشود

 

 

دیدگاهتان را بنویسید